Mire figyeljünk, ha vásárolni megyünk?

Alapételeink nagy része eredetileg vegán. Ebbe tartozik szinte minden kenyér, tészta, zöldség és gyümölcs, legyen az szárított, fagyasztott vagy konzerv.

Az állati eredetű termékek többségének már elérhető vegán verziója is. Különböző ízesítésű joghurtok, többféle formában megtalálható sajt-helyettesítők, és számtalan növényi alapú tej könnyíti meg és színesíti a vegán életmódot választók mindennapjait. A fagyasztókban falafel, burgerek, pizzák, hús nélküli „darált hús” és virslik gyorsíthatják meg az ebéd vagy vacsora elkészítését. További számtalan terméknek, mint a csokoládénak, fagylaltnak, majonéznek, vajnak vagy éppen a különböző feltéteknek is elérhető már vegán változata.

VEgán a termék?

Sok gyártó szerencsére már feltünteti azt, ha vegán terméket kínál. Ez külön jelzéssel vagy cruelty-free felirattal jár, azonban a második esetben érdemes átszaladni az összetevőlistán is, hiszen ez csak annyit jelent, hogy a termék nem volt tesztelve állatokon, ám továbbra is találhatunk benne állati eredetű anyagokat.

Fontos még figyelni arra, hogy a vegetáriánus és a vegán jelzés hasonló lehet, ezért menj biztosra, és nézd meg közelebbről is! Amennyiben nincs jelen a csomagoláson a vegán szimbólum, vagy csak meg szeretnél győződni róla, hogy semmiképpen sem tartalmaz állati eredetű anyagot, ismerkedj az összetevőkkel. A listát megtalálhatod a csomagoláson, amelyen kötelező feltüntetni az allergéneket is.

 

Ha online vásárolsz, az oldalon vagy a termékre külön rákeresve meg fogod találni, hogy miket tartalmaz pontosan. Aminek kerülésére fordíts extra figyelmet, az a tojás, tej, laktóz, tejfehérje, savó1, kazein, kollagén, elasztin, keratin, zselatin, aszpik, méz, propolisz, méhpempő, sellak, állati D3 vitamin (halolaj), albumin, pepszin, E120 színezék, illetve E441, E542, E901, E904, E913, E910, E920, E921. Ez a lista hosszúnak tűnhet, ám ez nem csak ételek, hanem a sminkek és más termékek összetevőit is lefedi.

A gyártók kötelessége, hogy feltüntessék az allergén anyagokat akkor is, ha magában a készítményben nem, de ugyanabban az üzemben megtalálhatóak ezek az anyagok – ez a „nyomokban …-t tartalmaz(hat)” felirat magyarázata. Ez nem jelenti azt, hogy az áru nem vegán, csak annyit, hogy nem vegán termékeket is gyártó üzemben készült, így keresztszennyeződhet.

Tippek:

  • Írj bevásárlólistát és ne menj éhesen a boltba – ezzel csökkenthető a nem szükséges termékek vásárlása
  • Kövesd az akciókat – lapozd át a reklámújságokat vagy a honlapot, és térképezd fel, hogyan tudsz hozzájutni néhány termékhez olcsóbban
  • Vásárolj összetevőket – zöldségek, gyümölcsök, hüvelyesek, gabonafélék. Ne félj a fagyasztott zöldségektől, ezeket általában frissen fagyasztják, így jó minőségűek, ugyanolyan magas tápanyagtartalmúak, illetve tovább elállnak, mint a frissen vásároltak. A konzerveknél a magas cukor- vagy sótartalomra érdemes odafigyelni.
  • Mérsékelt mennyiségben vásárolj készételeket – Ezek többségében nagymértékben feldolgozottak[1] és drágábbak is, mintha magad készítenéd el otthon ugyanazt.
  • Vásárolj helyi termelőktől – ne félj a piacoktól, zöldséges boltoktól. Sok friss és szezonális áruhoz juthatsz így hozzá, valamint sok esetben kedvezőbb minőséggel és árakkal találkozhatsz, mint a szupermarketekben.
  • Vásárolj nagy tételben – amennyiben megengedheted magadnak, általában jobban megéri nagyobb kiszerelésű termékeket venni. Ha össze tudsz fogni ismerősökkel, még jobb! Azonban figyelj a lejárati dátumra, hogy biztos fel legyen használva az áru, mielőtt ki kellene dobni. Mindez a hulladéktermelést is hatékonyan csökkenti.
  • Nézz be a tejes sorokba is – Bolttól függ, hogy hol helyezik el a vegán termékeket. Gyakran árusítják a növényi tejeket és joghurtokat közvetlenül az állati eredetű megfelelőik mellett.
  • Sajátmárkás termékek – A nagyáruházak saját termékei gyakran hasonló minőségűek, ám sokkal olcsóbbak, mint a nagyobb márkáké.
  • Kertészkedj – Ha van rá lehetőséged, ismerkedj a növénytermesztéssel. Magvakhoz már fillérekért, palántákhoz szintén nem túl drágán hozzá tudsz jutni.

[1] Minden olyan étel, amely különböző átalakításon esett át. Az egészségre a legkárosabbak azok, amelyekben hozzáadott adalékanyagok, nátrium, só, cukor vagy zsír van jelen.

 

Top alapételek

  • Zabpehely – reggelire, palacsintáknak, sós és édes ételeknek, zabtejnek
  • Tofu – bármilyen ételhez hozzáadható, krémnek elkészíthető, magas fehérje tartalmú
  • Hüvelyesek – száraz vagy konzerv, akár süteményekbe, kenyérre kenhető krémhez vagy tésztákhoz, burgerekhez, levesekbe
  • Fagyasztott zöldségek, gyümölcsök – hosszú szavatosságú termékek
  • Friss zöldségek, gyümölcsök – egyik legegészségesebb ételcsoportunk
  • Dió-, mogyorófélék, magvak – sok ételhez hozzáadható, pirítva, vaj vagy krém formájában, vagy akár nyersen is, magtejhez
  • Tésztafélék, gabonafélék, rizs, kuszkusz, quinoa, kenyér – sokáig eláll, számtalan étel alapja
  • Sörélesztőpehely – magas tápanyagtartalom, sajthatású ízt ad az ételeknek